Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników
Styczeñ 12, 2025, 16:05:01 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: "Nasza Klasa"  (Przeczytany 14771 razy)
Gutek
Administrator
U¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 84


« : Styczeñ 18, 2008, 17:22:37 »

"Nasza Klasa" - forum dla absolwentów, rodzin, kolegów i znajomych
www.nasza-klasa.rodowody.net.pl
www.nasza-klasa.rodowody.vizz.pl
Zapisane
Gutek
Administrator
U¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 84


« Odpowiedz #1 : Maj 27, 2008, 09:52:46 »

na stronach:

http://www.dziennikarz.republika.pl/Wagrowiec2007.htm

http://www.sukces.fora.pl/dziennikarski … 7,353.html

jest ju¿ umieszczony foto-videoreporta¿ z ostatnich warsztatów
dziennikarskich w W±growcu.

Nowo¶ci± tego reporta¿u s± krótkie filmy, pokazuj±ce atmosferê tamtych dni,
a jednocze¶nie broni±ce tezy Niczyperowicza, ¿e reporta¿u nie mo¿na wrzucaæ
do jednego worka pt. informacje.

Z pewnym dystansem i przewrotno¶ci±
satyryka pokaza³em kilka fragmentów tamtego zjazdu, które do tego nadawaly
siê.

Zapraszam do odwiedzenia w/w stron i proszê o ewentualne komentarze dot.
ich  funkcjonowania.
Zapisane
Video-Lux
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #2 : Listopad 05, 2008, 08:25:16 »

Progressive Muskelentspannung nach Jacobson - Allgemeine Informationen

"Lernen Sie, sich bewusst zu entspannen, dann können Sie mit den alltäglichen Schwierigkeiten und Erkrankungen der modernen Zeit besser umgehen!" Diesen Hinweis gab der amerikanische Arzt und Psychophysiologe Prof. Edmund Jacobson (1885 – 1976) seinen Patienten bereits in den 30 er Jahren des letzten Jahrhunderts. Hintergrund dieses Ratschlags waren seine langjährigen wissenschaftlichen Erfahrungen im Bereich der Muskelverspannungen


"Naucz siê byæ ¶wiadomym na relaks, a pozbêdziesz siê codziennych problemów i chorób wspó³czesnego ¶wiata"
Tak pisa³  amerykañski psycho-lekarz i fizjolog prof Edmund Jacobson (1885 - 1976) do swoich pacjentów ju¿ w 30 latach z ubieg³ego wieku. T³em do tego by³o jego wieloletnie doradztwo i naukowe do¶wiadczenie w dziedzinie napiêcia miê¶niowego.


kontakt:
LOGOS,
tel.094-340-60-06
www.logos.dt.pl/oferty
Zapisane
naszacela
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 51


« Odpowiedz #3 : Grudzieñ 14, 2008, 20:44:42 »

Chcia³e¶ fakty i masz fakty, dla mnie przestêpc± jest ten ...    14.12.2008 19:49
 
... co kradnie 3 miliony, jak i ten kto próbuje wy³udziæ 300 z³otych, do tego je¶li robi to masowo i w warunkach recydywy, to i skala jest porównywalna.
Zapisane
Gutek
Administrator
U¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 84


« Odpowiedz #4 : Luty 12, 2009, 11:10:23 »

Niezadowolenie klienci mBanku

Zgodnie z regulaminami przyznawania kredytów przez mBank, które otrzyma³ UOKiK, oprocentowanie kredytów hipotecznych "mo¿e ulec zmianie" w przypadku zmiany jednego z parametrów finansowych rynku pieniê¿nego i kapita³owego, np. zmiany poziomu inflacji, czy zmiany oprocentowania lokat miêdzybankowych (dla kredytów w z³otych) lub zmiany stopy referencyjnej okre¶lonej dla danej waluty oraz zmiany parametrów finansowych rynku pieniê¿nego i kapita³owego w kraju, którego waluta jest podstaw± waloryzacji (dla kredytów w walutach).

UOKiK uwa¿a, ¿e takie klauzule pozwalaj± bankom w sposób dowolny decydowaæ o zmianie oprocentowania w zale¿no¶ci od zmiany parametrów. - W jednej sytuacji mo¿e byæ tak, ¿e oprocentowanie wzro¶nie b±d¼ zmaleje, ale w innym przypadku tak nie musi byæ. Sam bank decyduje, co siê stanie, czy zmieni oprocentowanie, czy nie. Kwestionujemy arbitralno¶æ takich decyzji, a nie fakt, ¿e oprocentowanie mo¿e rosn±æ lub maleæ, bo to jest normalne przy kredytach o zmiennej stopie oprocentowania - t³umaczy Styrnik.

Czê¶æ klientów banków nale¿±cych do grupy BRE, którzy zaci±gnêli kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich skar¿y siê, ¿e mimo spadaj±cych stóp procentowych w Szwajcarii, ich banki nie obni¿y³y oprocentowania. Chodzi o osoby, które wziê³y kredyt przed wrze¶niem 2006 r., kiedy zmiany oprocentowania kredytów by³y ustalane przez bank. Potem te zasady zmieni³y siê - oprocentowanie uwzglêdnia mar¿ê banku i trzymiesiêczny LIBOR (stopê procentow± kredytów udzielanych na rynku miêdzynarodowym w Londynie).

//sk
Zapisane
AIDS
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #5 : Kwiecieñ 05, 2009, 09:05:04 »

1.   www.naszacela.darmowefora.pl - NASZA KASA - NASZA KLASA - NASZE ...
Liczba postów: 5 - Liczba autorów: 2 - Ostatni post: 30 Pa¼ 2008
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników http://www.naszacela.darmowefora.pl - wiadomo¶æ napisana przez www.
www.naszakasa.pun.pl/viewtopic.php?id=13
.

2.   NASZA KASA - NASZA KLASA - NASZE KONTAKTY - NASZE ZNACZENIE ...
www.naszacela.darmowefora.pl przez www. Rodzina - przyjaciele - koledzy - znajomi - klienci, 4, 2008-10-30 05:00:45 przez jes ...
www.naszakasa.pun.pl/search.php?action=show_user&user_id=5 .

Wiêcej wyników z www.naszakasa.pun.pl »
3.   Sokal i przylegle wsie i osiedla le¿±ce nad Bugiem - - Galeria ...
Liczba postów: 2 - Liczba autorów: 2 - Ostatni post: 17 Sty 2008
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php ...
www.sukces.fora.pl/zabawki-i-programy-edukacyjne,19/sokal-i-przylegle-wsie-i-osiedla-lezace-nad-bugiem,173.html
.

4.   Umiejêtno¶æ poprawnego i czytelnego pisania - - Galeria Zdrowia ...
Liczba postów: 2 - Liczba autorów: 2 - Ostatni post: 17 Sty 2008
W tym dziale mo¿esz rozmawiaæ o wszystkim. http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php · http://www.naszacela.darmowefora.pl ...
www.sukces.fora.pl/zabawki-i-programy-edukacyjne,19/umiejetnosc-poprawnego-i-czytelnego-pisania,243.html
.

5.   gagol
Zobacz profil Gagol. Zobacz profil Gagol. Tagi: zobacz · profil · gagol. http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php?action=profile;u=3 ...
ogloszenia.nazwa.pl/szukaj/gagol.html  -
.

6.   Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i ...
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników - Indeks.
www.naszacela.darmowefora.pl/
.

7.   Zobacz profil naszacela
Nazwa wy¶wietlana: naszacela. Wiadomo¶ci: 34 (0.077 na dzieñ). Pozycja: Nowy u¿ytkownik. Data rejestracji: Styczeñ 15, 2008, 09:39:32 ...
www.naszacela.darmowefora.pl/index.php?action=profile;u=2
.

8.   Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników http://www.naszacela.darmowefora.pl. Zapisane. kresowiak. Nowy u¿ytkownik ...
www.orator.darmowefora.pl/index.php?topic=6.0
.

9.   Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem
http://www.naszacela.darmowefora.pl. diler: na stronach: http://www.dziennikarz.republika.pl/Wagrowiec2007.htm http://www.sukces.fora.pl/dziennikarski … ...
www.galicja.darmowefora.pl/index.php?topic=11.0;wap2
.

Zapisane
Video-Lux
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #6 : Czerwiec 13, 2009, 11:24:55 »




PODRÓ¯E NA KRESY

- 12 p³yt dvd , prod. 1992

     P³yta dvd nr 1

Kap³an z Gu³agu cz. I - 29 min - wzruszaj±ca opowie¶æ o powrocie ks. Kazimierza ¦wi±tka z Gu³agu do katedry w Piñsku na Polesiu

 Kap³an z Gu³agu cz. II - 29 min - odbudowa katedry w   Piñsku, któr±  Bia³orusini chcieli zamieniæ w browar. S³ynne nazwiska: Skirmutowie, Ordowie, Butrymowicze, Stankiewicze, Szpakowscy, Roszkiewicze i inni.

 
         P³yta dvd nr 2

Polesia czar - 26 min -  polska szlachta ko³chozowa, umieraj±ce wioski - ¿yæ jest lepiej, ale rado¶ci ma³o, piosenki polskie i bia³oruskie, chaty kryte s³om±, dodatek za radioaktywno¶æ

Nie¶wie¿ - 25 min - Ksiêstwo O³yckie i Nie¶wie¿skie. Ksiê¿a, którzy ucz± polskiego i maluj± ko¶cio³y. Klasztor s.s. Benedyktynek czy technikum z internatem? Brama S³ucka - Ostra Brama Polesia.

         P³yta dvd nr 3

Ko¶cio³y Wo³ynia i Podola - 29 min -  Krzemieniec, Borszczów, Czortków, Kopiczyna,  cudowny obraz MB Borszczowskiej, Ska³a Podolska, Jeziorzany, Zbara¿, Go³uchów

Poczajów - 30 min -  £awra Poczajowska-Jasna Góra Ukrainy, Poczajowskie dzwony, b³ogos³awiony Kijów i jego grota.

           P³yta dvd nr 4

Z ró¿nych stron Wo³ynia - 26 min - Korzec, Wi¶niowiec, Zofiówka pod Humaniem. S³ynne nazwiska, Wi¶niowieccy, Potoccy   

Krzemieniec - 30 min -  miejsce urodzin J. S³owackiego. Losy Liceum Krzemienieckiego, pomordowani Polacy


          P³yta dvd nr 5

Buczacz - 28 min- opowie¶ci  Jerzego Janickiego. Nad rzek± Stryp± w XIV w. wybudowano tu zamek obronny, który nale¿a³ do Buczackich, Golskich i Potockich. Zamek przetrwa³ napady Tatarów, Turków i Kozaków. W 1672 r., gdy Mahomet IV dowiedzia³ siê, ¿e obron± kieruje ¿ona w³a¶ciciela Teresa Potocka, pocz±tkowo odst±pi³ od oblê¿enia i ofiarowanego okupu, lecz po pewnym czasie, zaj±³ go na swoj± czasow± siedzibê.

Czortków - 24 min - Stary polski cmentarz z licznymi nagrobkami (zachowany, lecz w znacznym stopniu zdewastowany, mauzoleum i katakumby ofiar ukraiñskich egzekucji z lat 1918-1919. Spoczywaj± tam prochy obroñców Czortkowa z okresu walk polsko-ukraiñskich, m.in. m³odzi Polacy 16-, 17-letni gimnazjali¶ci. Ruiny zamku czortkowskiego na tzw. Wygnance z XVI wieku .Ko¶ció³ rzymskokatolicki pw. ¶w. Stanis³awa w Czortkowie - dawniej ko¶ció³ oo. dominikanów.
     

          P³yta dvd nr 6

Jaz³owiec - 29 min - jedna z najstarszych osad polskich na Podolu. W³asno¶æ Buczackich (którzy po osiedleniu siê w Jaz³owcu przyjêli nazwisko Jaz³owieckich), Radziwi³³ów i Koniecpolskich. Miejsce urodzenia poety Kornela Ujejskiego, oraz - prawdopodobnie - miejsce ¶mierci i pochówku wybitnego kompozytora doby renesansu Miko³aja Gomó³ki urodzonego w Sandomierzu. W miasteczku do chwili obecnej znajduje siê klasztor Sióstr Niepokalanek (za³o¿ony w 1863 przez przyby³± z Rzymu b³. Marcelinê Darowsk±).

W grudniu 1918 klasztor w Jaz³owcu zosta³ zajêty przez wojska ukraiñskie i zamieniony na wiêzienie dla internowanych Polaków. W lecie 1919 w w±wozach w pobli¿u Jaz³owca odby³a siê trzydniowa, zwyciêska bitwa 14 Pu³ku U³anów (utworzonego w Rosji z Polaków s³u¿±cych w armii carskiej) z wojskami ukraiñskimi. Od dnia zwyciêstwa - 11 lipca 1919 pu³k ten przyj±³ nazwê U³anów Jaz³owieckich.

Ostróg - 25 min - miasto na Ukrainie (obwód rówieñski), nad rzek± Horyñ przy uj¶ciu Wilii, dawna rezydencja magnaterii polskiej. Stary gród ruski, wzmiankowany ju¿ w 1100; od drugiej po³owy XII wieku w Ksiêstwie Wo³yñskim;

W latach 1919–39 w granicach Polski, w ówczesnym pow. zdo³bunowskim, w dawnym województwie wo³yñskim. Miasto by³o garnizonem macierzystym Batalionu KOP "Ostróg" i 19. Pu³ku U³anów Wo³yñskich. Podczas II wojny ¶wiatowej, we wrze¶niu 1939 zajêty przez ZSRR i w³±czony nastêpnie w sk³adzie Ukrainy Zachodniej do ZSRR.

W Borszczówce niemieckie komando SS zamordowa³o 115 osób, w Lidawce zlikwidowano ca³± koloniê.

 
          P³yta dvd nr 7

Gdzie¶ na Bukowinie - 24 min - kraina historyczna po³o¿ona pomiêdzy Karpatami Wschodnimi a ¶rodkowym Dniestrem, podzielona po II wojnie ¶wiatowej na Bukowinê pó³nocn± (ukraiñsk±) oraz Bukowinê po³udniow± (rumuñsk±). Stanowi pó³nocn± czê¶æ historycznej Mo³dawii.

Skupiska miejskie terenów  Bukowiny, to przede wszystkim le¿±ca na po³udniu Suczawa i rozwijaj±ce siê na pó³nocy Czerniowce. Potê¿na twierdza suczawska do dzi¶ imponuje swymi walorami obronnymi. Monastyry suczawskie, z monastyrem ¶w. Jana z Suczawy na czele, ¶wiadcz± o poziomie kultury prawos³awnej ca³ej ówczesnej Mo³dawii.

Historia Czerniowiec by³a trochê odmienna, bardziej kupiecka. Czerniowce te¿ pó¼niej stan± siê stolic± austriackiej Bukowiny. Ziemie te by³y terenem nieudanej wyprawy króla polskiego Jana Olbrachta w 1497 r., którego wojska zosta³y zmuszone do odst±pienia od obleganej Suczawy, a nastêpnie rozbite w lasach mo³dawskich („Za króla Olbrachta, wyginê³a szlachta”).

W marcu 1849 Bukowina zosta³a od³±czona od Galicji i sta³a siê osobnym krajem koronnym jako Ksiêstwo Bukowiny z osobnymi organami w³adzy -  Prezydium Krajowym, sejmem krajowym i wydzia³em krajowym.

 Zaleszczyki - 25 min - miasto na Podolu w zachodniej Ukrainie, po³o¿one w g³êbokim jarze w zakolu Dniestru, administracyjnie znajduje siê w obwodzie tarnopolskim. Nale¿a³y pierwotnie do Lubomirskich. Miastem sta³y siê dopiero w 1766 jako w³asno¶æ króla Stanis³awa Augusta Poniatowskiego, otrzymuj±c plan regulacyjny zgodny z polsk± tradycj± - prostok±tny rynek z ratuszem po¶rodku, ko¶cio³em parafialnym usytuowanym przy ulicy wychodz±cej z naro¿nika rynku i szachownic± ulic. Z uwagi na swój specyficzny, bardzo ciep³y klimat w II Rzeczypospolitej znany kurort ze wspania³ymi pla¿ami nad Dniestrem, miejsce jedynego wystêpowania wielu gatunków ro¶lin, "stolica" uprawy winoro¶li. Co roku urz±dzano tu ogólnopolskie ¶wiêto winobrania.

do Zaleszczyk na wypoczynek kilkakrotnie przybywa³ Marsza³ek Józef Pi³sudski.

          P³yta dvd nr 8

Czerwony pas - 25 min

Nazwa Ko³omyja ma zwi±zek z za³o¿ycielem miasta królem halickim Kolomanem. W roku 1459 hospodar mo³dawski Stefan III Wielki z³o¿y³ tutaj ho³d Kazimierzowi Jagielloñczykowi. Jako powiat by³ jednostk± administracyjn± w okresie I Rzeczypospolitej, ziemia halicka, województwo ruskie od 1569 do 1772 r.

W latach 1886-1945 w Ko³omyji funckjonowa³y tramwaje parowe. Przez ca³y okres swojej historii by³o nieustannie niszczone przez Tatarów, Kozaków oraz wojska mo³dawskie.

Kosów Huculski czy Kosów Pokucki. Po³o¿ony nad Rybnic±, dop³ywem Prutu.  W II Rzeczypospolitej miasto powiatowe województwa stanis³awowskiego. Podczas inwazji sowieckiej na Polskê w 1939 roku tutaj rz±d polski spêdzi³ ostatni± noc i przekroczy³ granicê z Rumuni± na rzece Czeremosz.

Kuty - osiedle typu miejskiego nad Czeremoszem, w malowniczej okolicy górzystej na pograniczu Bukowiny. Od 1991 na Ukrainie, w obwodzie iwanofrankowskim, rejonie kosowskim. W okresie miêdzywojennym Kuty s³ynê³y jako miejscowo¶æ wypoczynkowa i o¶rodek lokalnego rzemios³a artystycznego (tkactwo, hafciarstwo, garncarstwo).  Corocznie w dniu 13 czerwca odbywa³y siê tu s³awne odpusty ormiañskie, ¶ci±gaj±ce Ormian z Polski, Bukowiny, Mo³dawii, a nawet Armenii

Czerniowce  - Miasto zosta³o przy³±czone do Austrii w 1775 r. Podczas I wojny ¶wiatowej zajête przez Rosjan w kwietniu 1916, przez pó³tora roku by³o na linii frontu. W latach 1918-1940 nale¿a³o do Rumunii . Latem 1940 przy³±czone do ZSRR jako Czernowice. W latach 1941-1944 ponownie nale¿a³o do Rumunii. Zdobyte przez Armiê Czerwon± w 1944, przemianowane na Czerniowce. W latach 1945-1991 czê¶æ Ukraiñskiej SRR, od 1991 nale¿y do Ukrainy i jest stolic± obwodu czerniowieckiego.

 
Huculska kolêda - 30 min  - Huculi to najciekawszy zabytek etnograficzny nie tylko na ziemiach polskich, lecz i w Europie.  Mo¿na spotkaæ w¶ród nich typy polskie, ukraiñskie, wêgierskie, rumuñskie, a nawet cechy antropologiczne tureckie i tatarskie czy wreszcie cygañskie i ormiañskie.

Hucu³ od narodzenia do ¶mierci ¿y³ w ¶wiecie magii, wierzeñ i demonów. Lasy, po³oniny, potoki zaludnia³y ró¿nego rodzaju z³e si³y. Cz³owiek móg³ siê przed nimi broniæ zaklêciem, zielem, modlitw±.


 P³yta dvd nr 9

¯ytomierz cz. I - 22 min

¯ytomierz cz. II - 30 min - 

Za³o¿ony w 884 roku. ¯ytomierz by³ jednym z najwiêkszych miast Rusi Kijowskiej. Po oderwaniu przez Rosjê Kijowa od województwa kijowskiego sta³ siê w 1667 now± stolic± województwa. Od 1991 jest stolic± katolickiej diecezji kijowsko-¿ytomierskiej obrz±dku ³aciñskiego.Cmentarz polski (jeden z najwiêkszych poza granicami Polski po £yczakowskim we Lwowie i Rossie w Wilnie)

          P³yta dvd nr 10

Berdyczów - 25 min   -   miasto na Ukrainie, w obwodzie ¿ytomierskim, siedziba w³adz rejonu berdyczowskiego, po³o¿one 44 km na po³udnie od ¯ytomierza, nad rzek± Hni³opiat, prawym dop³ywem Teterewy.

Na mocy unii lubelskiej w 1569 w³±czony do Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Stanis³aw Zaremba (biskup kijowski) w 1647 zosta³, wg wiernych, uzdrowiony za wstawiennictwem Matki Bo¿ej Berdyczowskiej, której obraz og³osi³ cudownym. Berdyczów nazywany zosta³ przez niego Ukraiñsk± Czêstochow±..

Zje¿d¿ali siê do Berdyczowa regularnie kupcy z najró¿niejszych stron Europy. Z tego czasu pochodzi w³a¶nie kupieckie zawo³anie ... pisz do mnie na Berdyczów -  jako, ¿e by³ to w ¿yciu wêdrownych kupców jedyny adres, gdzie by³o pewne, ¿e w przeci±gu 2-3 miesiêcy na pewno siê zjawi±. St±d poste restante Berdyczowa pe³ni³a wa¿n± rolê w przebiegu informacji handlowej.

Podczas II wojny ¶wiatowej w sanktuarium berdyczowskim mie¶ci³o siê rosyjskie wiêzienie.

Bar - 24 min -   Konfederacja barska (1768-1772) -  zbrojny zwi±zek szlachty polskiej utworzony w Barze na Podolu 29 lutego 1768 roku, z zaprzysiê¿eniem aktu za³o¿ycielskiego w obronie wiary katolickiej i niepodleg³o¶ci Rzeczypospolitej, skierowany przeciwko: kurateli Rosji, królowi Stanis³awowi Augustowi Poniatowskiemu i popieraj±cym go wojskom rosyjskim. Celem konfederacji by³o zniesienie ustaw narzuconych przez Rosjê, a zw³aszcza daj±cych równouprawnienie dysydentom.

 
     P³yta dvd nr 11

£yczakowskie opowie¶ci cz. I - 32 min - cmentarz Lwowa - historie grobów. Narratorem  jest prof. Stanis³aw Nicieja, znawca kresów wschodnich, historyk sztuki

£yczakowskie opowie¶ci cz. II - 26 min  Lekcja historii -  opowie¶æ o ludziach. Zarówno o tych, którzy tworzyli jego klimat i krajobraz projektuj±c i wykonuj±c nagrobki, kaplice i rze¼by (m.in. Parys Filippi, Cyprian Godebski), jak i tych dla których by³y one zamawiane. Tu spoczywaj± m.in. Maria Konopnicka , Gabriela Zapolska, Seweryn Goszczyñski, Artur Grottger, Prof. Stefan Banach, Mieczys³aw Gêbarowicz, Karol Szajnocha, Walery £oziñski, Ludwik Kubala. S± na cmentarzu groby powstañców listopadowych i kwatera powstañców styczniowych. Cmentarz £yczakowski, licz±cy 40 hektarów, jest klasycznym cmentarzem krajobrazowo– parkowym. Obszar, w którym go usytuowano stanowi malowniczy zak±tek. Jest to jedna z najstarszych nekropolii istniej±cych do dzi¶ w Europie.


P³yta dvd nr 12

¯ó³kiew - 26 min - miasto na Ukrainie, obwód lwowski, nad ¦win±. W latach 1951-91 nosi³o nazwê Niestierow  od nazwiska lotnika rosyjskiego Piotra Niestierowa; spotykana jest równie¿ transkrypcja Nesterow). Do 17 wrze¶nia 1939 siedziba powiatu w województwie lwowskim.

Za³o¿ona w 1597 przez hetmana polnego koronnego Stanis³awa ¯ó³kiewskiego. By³a miastem prywatnym. Nale¿a³o pó¼niej do Dani³owiczów, Sobieskich i Radziwi³³ów. ¯ó³kiew by³a ulubion± rezydencj± króla Jana III Sobieskiego. Król umocni³ miasto nowoczesnymi obwarowaniami, dekorowa³ te¿ miasto w stylu barokowym, tu przywozi³ swoje liczne wojenne trofea. ¯o³kiew by³a garnizonem 6 Pu³ku Strzelców Konnych im. Hetmana Stanis³awa ¯ó³kiewskiego.

W ¿ó³kiewskiej farze oprócz piêknych marmurowych nagrobków ¯ó³kiewskich i Sobieskich (autorstwa Andreasa Schlütera) znajdowa³y siê do 1939 ogromne malowid³a batalistyczne obrazuj±ce najwiêksze zwyciêskie bitwy króla Jana III Sobieskiego i jego pradziada Stanis³awa ¯ó³kiewskiego, tworz±ce jeden z najbardziej monumentalnych zespo³ów malarstwa batalistycznego w Europie:

Obrazy batalistyczne zosta³y na pocz±tku lat '60 XX wieku. umieszczone w Lwowskiej Galerii Sztuki w Olesku. Po wywiezieniu ich z ko¶cio³a w ¯ó³kwi nie by³y nigdy eksponowane we wspólnym miejscu. Po upadku ZSRR i zwrocie ko¶cio³a katolikom obrazy te nie powróci³y niestety na swoje dawne miejsce i pozosta³y w gestii galerii obrazów.

 Olesko - 25 min - Olesko po³o¿one jest 23 km na pó³noc od Z³oczowa, 72 km od Lwowa, 5 km od Podhorców przy szosie kijowskiej.

Budynek zamkowy dwupiêtrowy z baszt± w jednym z naro¿ników oraz baszt± przybramn±, prowadz±c± na dziedziniec zamkowy. W latach 80. XVII w. gruntownie odnowiony staraniem króla Jana III. Po I rozbiorze Polski zamieniony przez Austriaków na koszary. W 200 rocznicê Wiktorii Wiedeñskiej, w 1883, wykupiony z r±k austriackich. Podczas I wojny ¶wiatowej powa¿nie uszkodzony, w latach 30. odnowiony, ponownie uszkodzony podczas II wojny ¶wiatowej. W latach 1961-1965 odnowiony. Od 1975 pe³ni rolê filii Lwowskiej Galerii Sztuki. W zamku eksponowane s± ogromne malowid³a batalistyczne z ¿ó³kiewskiej fary, upamiêtniaj±ce zwyciêskie bitwy Jana III Sobieskiego i jego pradziada hetmana Stanis³awa ¯ó³kiewskiego.

Ko¶ció³ parafialny pw. ¶w. Trójcy konsekrowany w 1597. Po II wojnie zamieniony na magazyn. Czê¶æ wyposa¿enia znajduje siê w Lwowskiej Galerii Sztuki. Obecnie w gestii cerkwi prawos³awnej.

Podhorce - wie¶ w zachodniej Ukrainie, w rejonie brodzkim obwodu lwowskiego; 17 km. na p³n.-wsch. od Z³oczowa, 8 km. od Oleska i oko³o 17 km. od m. Brody. W II Rzeczypospolitej miejscowo¶æ by³a siedzib± gminy wiejskiej Podhorce w powiecie z³oczowskim województwa tarnopolskiego.

Zamek w stylu villa castello nale¿±cy pierwotnie do Stanis³awa Koniecpolskiego, zbudowany w latach 1637-1641. W zamku mie¶ci³a siê dawniej piêkna kolekcja malarstwa. Obrazy czê¶ciowo przechowywane s± w Muzeum Okrêgowym w Tarnowie, w Lwowskiej Galerii Sztuki (Lwów i zamek w Olesku). Najcenniejszy obraz z ca³ej kolekcji, Mi³osierny Samarytanin, dzie³o Jacoba Jordaensa, ewakuowany wraz z pewn± czê¶ci± zbiorów podhoreckich we wrze¶niu 1939 znajduje siê obecnie w Sao Paulo jako w³asno¶æ Fundacji Romana Sanguszki.

Cerkiew z klasztorem Bazylianów (z XVIII w.) wybudowana na rzucie krzy¿a ³aciñskiego z fasad± w stylu barokowym.

 Ko¶ció³ ¶w. Józefa z lat (1752-1766), wybudowany na zamówienie Wac³awa Rzewuskiego, wg planów Romanusa. Ko¶ció³ by³ najpierw ko¶cio³em zamkowym, a pó¼niej parafialnym. Jest budowl± z pó³kolist± kopu³±, o¶wietlon± na szczycie latarni± i ozdobion± krzy¿emAusteria - budynek dawnych stajen hetmañskich przekszta³cony w zajazd.




Kontakt :

sokal2@wp.pl
tel. 660-332-172

Zapisane
Video-Lux
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #7 : Lipiec 22, 2009, 13:27:35 »

Bia³a Pani w ko¶ciele oo. Franciszkanów w Wilnie


Historia tej figury jest bogata i kryje w sobie trochê tajemniczo¶ci. Niestety, archiwa ko¶cio³a o.o. Franciszkanów w Wilnie w znacznej czêsci zosta³y zniszczone w 1947 r. podczas ponownego zamkniêcia ko¶cio³a przez w³adze sowieckie.

Zachowa³y siê jednak ¶wiadectwa i kroniki spisane przez o. W³adys³awa Kamila Wielemañskiego, który do 1947 r. pracowa³ w Wilnie, a potem zosta³ zes³any na kotorgê do ³agrów sowieckich.

Pod fotografiami , autorstwa W³adys³awa Pitaka, zamieszczamy informacje wg zapisków o. Wielemañskiego wykonanych w Ksiêdze Konwentualnej oo. Franciszkanów w Wilnie i ich fragmentów opublikowanych w Kurierze Wileñskim w 1994 r. oraz fragmentów pracy magisterskiej napisanej przez Janusza M. Kru¿yckiego (OFM Conv) pod kierunkiem o. dra Grzegorza M. Bartosika na Wydz. Teologicznym ATK w Warszawie.

Fotografie i teksty dot. figury Matki Boskiej Brzemiennej (Bia³ej Pani) dostarczy³ nam W³adys³aw Pitak za zgod± rektora ko¶cio³a o.o. Franciszkanów w Wilnie, o. dra Marka Dettlaffa.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej galerii:

@@@@@@@@@@@@@@@@

 
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.
foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )
.
Figura ma pochodziæ z czasów pó¼nego baroku (XVII w.), a pomys³odawc± by³ ponoæ Hetman Wielki Litewski - Micha³ Pac, który w 1676 r rze¼biarzom w³oskim Piotrowi Perettiemu i Janowi Galli da³ polecenie sporz±dzenia pos±gu Matki Bo¿ej (w jednym egzemplarzu) z bia³êj masy, wielko¶ci przeciêtnego cz³owieka i oddaæ go do ko¶cio³a Ojców Franciszkanów na Piaskach, by w tej pierwszej katedrze, zniszczonej po¿arem i odnowionej, sta³a w o³tarzu i broni³a ludzi Wilna od zarazy materialnej i duchowej - "Tak obieca³em Matce Bo¿ej pod Chocimiem".
.


 
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.
foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )

.@@@@@@@@@@@@@@@@

Opieraj±c siê na ¶wiadectwie o. Wielemañskiego statuê NMP ustawiono w klasztorze (obok ko¶cio³a) 12 czerwca 1794 r. Kroniki zakonne datuj± jednak pojawienie siê figury NMP w konwencie wileñskim na rok 1750.

Figurê ustawiono w przedsionku rozmównicy klasztornej przy furcie, Szybko ów pos±g zyska³ s³awê jako "³askami s³yn±cy". ¦wiadczy³y o tym zawieszane w drewnianych szafkach po obu stronach figury ró¿norodne wota.
.

 
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.
foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )

@@@@@@@@@@@@@@@@


Po upadku Powstania Styczniowego, w 1864 r. Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych na terenie zaboru rosyjskiego uleg³ kasacji, a jego maj±tek zosta³ skonfiskowany.

Figura Matki Bo¿ej, z rozkazu w³adz rosyjskich mia³a byæ zniszczona, ale katolicki urzêdnik Feliks Pietraszkiewicz  ca³± niszê, w której figura by³a umieszczona w 1890 r. samowolnie wy³o¿y³ deskami i otynkowa³, pozostawiaj±c bia³y pos±g wewn±trz ¶ciany.

.
 
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.
foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Z czasem tynk odpad³, deski powysycha³y i przez szpary w nich mo¿na by³o zauwa¿yæ postaæ Bia³ej Pani.

Kto¶ wyci±³ w deskach ma³e okienko, przez które by³o widaæ czê¶æ postaci Matki Boskiej i zawiesi³ powy¿ej lampkê. Przed figur± zaczêli siê gromadziæ modl±cy.

Gdy w 1905 r. wydano "ukaz" tolerancyjny, daj±cy wierz±cym pewne swobody, Ludwik Ostreyko - pracownik magistratu miejskiego uzyska³ pozwolenie na renowacjê figury i urz±dzenie skromnej kaplicy przerobionej z dawnego przedsionka rozmównicy klasztornej przy furcie.

Przy pomocy wiernych, kaplicê odgrodzono od konwentu ¶ciank±. Dawne drzwi przerobiono na ozdobne okno. Figurê przyozdobiono dwoma anio³ami, trzymaj±cymi nad g³ow± Maryi koronê, a u stóp Bia³ej Pani postawiono skromny o³tarz.
.


 
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.
foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Dnia 8.10.1906 r. biskup wileñski Edward Ropp dokona³ uroczystego po¶wiêcenia figury Madonny i nowej kaplicy pod wezwaniem Niepokalanego Poczêcia i przeznaczono j± dla stowarzyszenia S³ug Katolickich ¶w. Zyty.

Franciszkanie, po powrocie do miasta, zaczêli s³u¿yæ ludno¶ci w tej w³a¶nie "Ma³ej Ostrej Bramie", jak nazywano kaplicê, a¿ do roku 1934, tj. do odzyskania przez zakon ko¶cio³a.
.


 
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.
foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )


.@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Po odzyskaniu ko¶cio³a, w kwietniu 1935 r. figurê ustawiono w ¶wi±tyni. Nabo¿eñstwa przed ni± odbywa³y siê do 1947 r.

W tym roku ko¶ció³ zosta³ ponownie skonfiskowany i przerobiony na archiwum NKWD, a kaplicê (w lewej nawie ko¶cio³a), w której sta³a figura zamurowano.
.

W 1992 r. archiwum NKWD wywieziono. Zrujnowany ko¶ció³ pozosta³ opuszczony.

W lipcu 1993 r. rozpoczêto demonta¿ ¶ciany odgradzaj±cej kaplicê, a nastêpnie w ca³ej ¶wi±tyni rozpoczêto prace archeologiczne. Przez kilka lat ko¶ció³ by³ w³asno¶ci± Kurii Metropolitalnej w Wilnie.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Tatiana Pitak (Fiedosichin)

Figura Matki Bo¿ej jest pe³na wyrazu i si³y artystycznej, ale czy to wystarczy³o, aby ukryta gdzie¶ w przedsionku klasztoru sta³a siê nagle tak bardzo znana?

Klasztor franciszkañski nie by³ przecie¿ - zw³aszcza w drugiej po³owie XVIII w. - miejscem pielgrzymkowym.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Z zapisków kronikarskich mo¿na wywnioskowaæ, ¿e kult Matki Boskiej Brzemiennej (Bia³ej Pani) rozpocz±³ siê spontanicznie i samoistnie bez sztucznego " wymuszania" czci maryjnej.

W zapiskach jest równie¿ mowa o cudach, ale w toku poszukiwañ nie natrafiono na ¶lady szafek zawieraj±ych wota, tak¿e ¿adnego opisu cudów. Jednocze¶nie nie mo¿na wykluczyæ, ¿e takie cuda mia³y miejsce, szczególnie w okresie do powstania styczniowego w 1863 r.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


W³adys³aw Pitak


Klasztor franciszkañski w Wilnie gromadzi³ w czasie zaborów modl±cych siê o wolno¶æ Polski. Nabo¿eñstwa, kazania i modlitwy wlewa³y nadziejê w serca Polaków i rozbudza³y pragnienie szybkiego pokonania wroga.

W czasie powstania styczniowego klasztor by³ miejscem zarzewia antycarkiego i antyrosyjskiego buntu. To zosta³o zauwa¿one i zd³awione przez w³adze carskie.

W 1863 r. wydano rozkaz kasaty zakonu franciszkanów, konfiskaty ko¶cio³a i klasztoru, nadto nakazano zniszczyæ figurê. Ostatecznie figura NMP pozosta³a na swoim miejscu, choæ kilka razy by³a wiêziona i zamurowywana.

Od kilku lat Bia³a Pani ma swoj± (piêkn±) kaplicê w zrujnowanym jeszcze ko¶ciele oo. Franciszkanów w Wilnie. Coraz wiêcej Polaków i Litwinów, a tak¿e wielu obcokrajowców odwiedza  ³askami s³yn±c±  Madonnê  i powierza Jej swoje troski, zmartwienia i rado¶ci.

Ko¶ció³ oo. Franciszkanów w Wilnie jest  rzadkim zabytkiem architektonicznym i (przez swoj± tragiczn± przesz³o¶æ) szczególnym miejscem , godnym odwiedzenia i modlitwy .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele oo.Franciszkanów w Wilnie.

foto: W³adys³aw Pitak  ( sokal2@wp.pl )
Opracowanie tekstu: W³adys³aw Pitak
Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii tylko za zgod± autora.




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Wilno: Ko¶ció³ Franciszkanów Wniebowst±pienia NMP

Najcenniejsz± budowl± okolic ulicy Trockiej jest wznosz±cy siê przy jej przecznicy – ulicy Franciszkañskiej (Pranci¹koný g.) ko¶ció³ Franciszkanów (©v. M. Marijos Dangun Emimo/Pranci¹koný ba¾nyèia), zwany niegdy¶ powszechnie ko¶cio³em „Na Piaskach”.


Okaza³± trójnawow± ¶wi±tyniê gotyck± konsekrowano w 1421 r. Podczas odbudów po kolejnych po¿arach dokonywano zmiany stylu na barokowy, aczkolwiek zr±b muru nadal pozosta³ ¶redniowieczny.

W latach 1773–1780 sklepienia gotyckie zast±piono barokowymi sklepieniami kolebkowymi, a przy okazji podwy¿szono nawê g³ówn±. Po 1945 r. ¶wi±tyniê zamkniêto.

Dzisiaj jest ponownie czynna, ale znajduje siê w stanie ci±g³ego remontu, podczas którego ods³aniane s± spod wielu warstw relikty gotyckie (m.in. odmurowano okna ostro³ukowe – najwiêksz± atrakcjê zabytku).

Dojazd trolejbusami #1, 2, 5, 7 lub autobusami #4, 26, 53 do przystanku Traký.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


cia³em i dusz± zosta³a wziêta do Nieba

W ¶rodê, 15 sierpnia, Ko¶ció³ Katolicki na ca³ym ¶wiecie obchodzi jedno z najwiêkszych ¶wi±t maryjnych - Wniebowziêcie Naj¶wiêtszej Maryi Panny. Mimo i¿ dogmat stwierdzaj±cy, ¿e pod koniec swojego ziemskiego ¿ycia Naj¶wiêtsza Maryja Panna zosta³a z cia³em i dusz± wziêta do wiecznej chwa³y, zosta³ og³oszony przez papie¿a Piusa XII dopiero w roku 1950, chrze¶cijanie to ¶wiêto obchodzili ju¿ od wielu wieków. Ko¶cio³y wschodnie ¶wiêtowa³y Za¶niêcie Matki Bo¿ej ju¿ od V wieku, za¶ od VII wieku to ¶wiêto pod nazw± "Wniebowziêcie" zosta³o przyjête w Rzymie.

W tradycji ludowej "Wniebowziêcie NM Panny" nazywane ¦wiêtem Matki Bo¿ej Zielnej jest szczególnym dniem dziêkczynienia Bo¿ej Rodzicielce za otrzymane ³aski, zbierane z pól pierwsze plony. W stolicy szczególnie uroczy¶cie obchodzi siê to ¶wiêto w ko¶ciele oo. franciszkanów przy ul. Trockiej. Najstarsza ¶wi±tynia w Wilnie nosi miano Wniebowziêcia NM Panny i ju¿ od 8 lat, po odzyskaniu ko¶cio³a przez oo. franciszkanów, w dniu 15 sierpnia odbywaj± siê w niej uroczysto¶ci odpustowe.


@@@@@@@@@@@@@@@@@


Spotykamy siê w miejscu szczególnym, tutaj - w ¶wi±tyni franciszkañskiej. To synowie Franciszka z Asy¿u pierwsi przybyli na Litwê z Ewangeli± i z³o¿yli swoje ¿ycie na wzgórzu Trzech Krzy¿y. To oni w pobliskim ko¶ció³ku ¶w. Miko³aja przekazywali ¶wiat³o wiary i karmili Eucharysti±. Bracia z wielkim entuzjazmem w XV stuleciu wznie¶li tê ¶wi±tyniê, bêd±c± chlub± Wilna - najwiêksz± ¶wi±tyni± w mie¶cie.
Kiedy car Aleksander II nosi³ siê z zamiarem kasaty zakonu po Powstaniu Styczniowym, zakonnicy sami zamalowali przepiêkn± polichromiê, przedstawiaj±c± ¿ycie ¶w. Antoniego z Padwy. Pó¼niej w³adze carskie w tym pomieszczeniu sakralnym urz±dzi³y archiwum. ¦wi±tynia zosta³a przekazana minorytom dopiero w 1934 r. Nie by³o ju¿ czasu na jej remont, gdy¿ wybuch³a II wojna ¶wiatowa, a pó¼niej przysz³a okupacja sowiecka. W 1948 r. franciszkanie z o. Kamilem musieli opu¶ciæ Wilno, a ich ko¶ció³ stawa³ siê coraz wiêksz± ruin±.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Po uzyskaniu niepodleg³o¶ci przez Litwê ¶wi±tynia znalaz³a siê z powrotem w rêkach braci, którzy z niespotykanym entuzjazmem przyst±pili do jej odbudowy. Tutaj, o ojcowie, dziêki Wam i wspania³ym wiernym, ma byæ jedna z najpiêkniejszych ¶wi±tyñ na Litwie. Trzeba bêdzie odzyskaæ piêkno polichromii, pos³uguj±c siê wspó³czesnymi ¶rodkami restauracyjnymi. Mam nadziejê, ¿e stanie siê to za kilka lat dziêki Waszej ofiarno¶ci, pomocy pañstwa i innych darczyñców. Koszta s± ogromne. Z ruin, bêd±cych symbolem z³a, walki z Bogiem i religi±, powstanie dzie³o, co nas uniesie ku niebu.

@@@@@@@@@@@@@@@


Pomo¿e nam w tym nasza Bia³a Pani. To Jej dzisiaj sk³adamy ho³d i chylimy przed Ni± nasze czo³a. Ona nie opu¶ci³a Was, gdy byli¶cie tutaj gnêbieni i nie mogli¶cie oddychaæ dwoma p³ucami: cia³a i ducha. By³a w tej ¶wi±tyni, w zgliszczach i jest tutaj teraz, w piêknie odrestaurowanej kaplicy.

@@@@@@@@@@@@@@@@@



Patrz±c na nasz± Bia³± Pani±, pragnê postawiæ pytanie: Kim jeste¶? Nazywaj± Ciê Królow±, W³adczyni±, Matk±, Pani±. Powiedz nam: kim jeste¶? "Oto ja s³u¿ebnica Pañska, niech mi siê stanie wed³ug s³owa Twego". Tak± odpowied¼ da³a¶ Archanio³owi Gabrielowi, gdy oznajmi³ Ci w Nazarecie najwiêksz± tajemnicê w dziejach ludzko¶ci. I wtedy s³owo sta³o siê Cia³em, Bóg - Cz³owiekiem, niebo zosta³o otwarte dla ludzi krocz±cych po ziemi.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Bia³a Pani! By³a¶ wtedy w s³u¿bie S³owa Wcielonego. Spraw, prosimy, aby Ewangelia S³owa dotar³a do wszystkich ludzi dobrej woli. Niech zrodzi siê braterstwo, przyja¼ñ i mi³o¶æ, a pierzchnie z³o od dzieci, m³odzie¿y i starszych, d±¿±cych do zbawienia.

A potem by³o Betlejem. Jako Matka patrzy³a¶ na Dzieci±tko le¿±ce w ¿³obie, bo nie by³o miejsca w gospodzie. Jezus u¶miecha³ siê do Ciebie, mo¿e trochê p³aka³, jak ka¿de dziecko, potrzebuj±ce swojej matki. By³a¶ w s³u¿bie Dziecka. Bia³a Pani Wileñska, racz zes³aæ ³aski dla wszystkich tutejszych matek, które stanowi± serce ¿ycia rodzinnego. To dziêki nim przetrwa³a wiara i zrodzi³ siê duch odnowy. Spójrz te¿ na dzieci i spraw, by by³y u¶miechniête i dobre. To w nich jest przysz³o¶æ ¶wiata i Ko¶cio³a.

@@@@@@@@@@@@@@@



W nastêpnych latach by³a¶, o Bia³a Pani, w s³u¿bie wzrastaj±cego Jezusa w ³asce u Boga i u ludzi. Patrzy³a¶ jak pracowa³ ze ¶w. Józefem w warsztacie ciesielskim w Nazarecie. Zsy³aj ³aski dla ca³ej m³odzie¿y, aby s³u¿y³a Ojczy¼nie i by³a dum± Ko¶cio³a na Litwie. £±cz wszystkich w budowaniu lepszej przysz³o¶ci. Dawaj im zapa³ do nauki. Niech przy naszej pomocy odradza siê inteligencja, która tworzy piêkno spo³eczeñstwa.

W dalszym swoim ¿yciu s³u¿y³a¶ Jezusowi, gdy z Aposto³ami przemierza³ przez Galileê, Samariê i Judeê i g³osi³ Dobr± Nowinê, czyni³ cuda i by³ prorokiem. Nie wo³a³a¶: "Patrzcie, to mój Syn, to mój Syn!". Sta³a¶ cicho z boku, ciesz±c siê z widoku t³umów, pod±¿aj±cych za Mistrzem z Nazaretu. By³a¶ wtedy s³u¿ebnic± Nauczyciela, Proroka i Cudotwórcy.

@@@@@@@@@@@@@@@@


O Bia³a Pani, b³ogos³aw wszystkim duszpasterzom: kardyna³owi i biskupowi pomocniczemu, ojcom franciszkanom, innym zakonnikom, proboszczom i wikariuszom tu, w Winie i na Litwie. Niech nios± ziarno prawdy, aby¶my mieli chleb daj±cy ¿ycie wieczne.


Wreszcie by³a¶ na Drodze Krzy¿owej. Przy czwartej stacji spotka³a¶ Syna nios±cego krzy¿. Nie potrzebne by³y wówczas s³owa, konieczn± by³a obecno¶æ i blisko¶æ: Matki i cierpi±cego Syna. Pod Krzy¿em na Golgocie przyjê³a¶ Jana za syna, a w nim nas wszystkich. By³a¶ na s³u¿bie Odkupiciela, o Wspó³odkupicielko.


Bia³a Wileñska Pani!

Za to wszystko przysz³a chwa³a nieba. Nie mog³a¶ umrzeæ jak inni ludzie. By³a¶ wolna od grzechu pierworodnego, który niós³ ze sob± ¶mieræ. Mo¿emy tu powtórzyæ za ¶w. Janem Damasceñskim, wielkim g³osicielu prawdy o Wniebowziêciu: "Wypada³o, aby Ta, która wydaj±c na ¶wiat Zbawiciela, zachowa³a nieskalane dziewictwo, tak¿e po ¶mierci pozosta³a nietkniêta ska¿eniem cia³a. Wypada³o, aby Ta, która w swoim ³onie nosi³a Stwórcê jako Dzieciê, zosta³a przyjêta do Boskich przybytków.

Wypada³o, by Oblubienica Ojca zamieszka³a w niebieskich komnatach. Wypada³o, aby Matka, która patrzy³a na Syna swego przybitego do krzy¿a i której serce przeszy³ miecz bole¶ci, oszczêdzony Jej w chwili wydania na ¶wiat Zbawiciela, ogl±da³a Go króluj±cego wraz z Ojcem w niebie. Wypada³o, aby Matka Boga mia³a wszystko to, co nale¿y do Jej Syna, aby jako Matka i S³u¿ebnica Boga by³a czczona przez wszystkie stworzenia".


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


[size=18]www.kresowiak.fora.pl[/size]

[size=18]Kresowiacy têskni± za swoj± Krain±[/size]

[size=18]http://www.kresowiak.fora.pl/galeria-foto-video,58/biala-madonna-w-wilnie,105.html[/size]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[size=24]Figura Bia³ej Pani w ko¶ciele o.Franciszkanów w Wilnie.

foto: W³adys³aw Pitak ( sokal2@wp.pl )
Opracowanie tekstu: W³adys³aw Pitak
Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii tylko za zgod± autora
[/size]

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

[size=24]
Bia³a Pani u oo. franciszkanów w Wilnie

Figura ma pochodziæ z czasów pó¼nego baroku (XVII w.), a pomys³odawc± by³ ponoæ Hetman Wielki Litewski - Micha³ Pac, który w 1676 r rze¼biarzom w³oskim Piotrowi Perettiemu i Janowi Galli da³ polecenie sporz±dzenia pos±gu Matki Bo¿ej (w jednym egzemplarzu) z bia³êj masy, wielko¶ci przeciêtnego cz³owieka i oddaæ go do ko¶cio³a Ojców Franciszkanów na Piaskach, by w tej pierwszej katedrze, zniszczonej po¿arem i odnowionej, sta³a w o³tarzu i broni³a ludzi Wilna od zarazy materialnej i duchowej - "Tak obieca³em Matce Bo¿ej pod Chocimiem".
[/size]

[size=18]http://www.naszabryka.fora.pl/dla-kazdego-cos-milego,1/biala-pani-u-oo-franciszkanow-w-wilnie,41.html[/size]



[size=18]http://naszapaka.pun.pl/viewtopi.php?pid=79#p79[/size]


[size=18]http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php?topic=30.0[/size]

Zapisane
agnieszka
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 71


« Odpowiedz #8 : Lipiec 29, 2009, 13:11:22 »

Ko¶ció³ i klasztor Franciszkanów w Wilnie
- fotografie przedwojenne


.
.


.
.


.
.


.
.



.
.


.
.


.
.

[size=18]Ogl±dasz fotografie umieszczone na stronie:
http://www.wilniuki.fora.pl

Wiêcej fotografii z ko¶cio³a OO. Franciszkanów w Wilnie
autorstwa Tatiany i W³adys³awa Pitaków
mo¿na obejrzeæ w galerii tego portalu.

Wszystkie fotografie (w oryginalnym formacie) pokazuj±ce piêkno wileñskich zabytków  mo¿na zamówiæ pod adresem:

sokal2@wp.pl
tel.094-340-60-06
[/size]


http://www.naszairlandia.fora.pl/nie-pytaj-o-polske,4/kosciol-bez-tajemnic,70.html#289
.
http://www.naszabryka.fora.pl/dla-kazdego-cos-milego,1/biala-pani-u-oo-franciszkanow-w-wilnie,41.html#227
.
http://www.naszagmina.pun.pl/viewtopic.php?pid=65#p65

Zapisane
agnieszka
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 71


« Odpowiedz #9 : Lipiec 10, 2010, 14:34:52 »

MUZYKOTERAPIA jako zabieg uzdrowiskowy w sanatoriach
--------------------.
.
mgr W³adys³aw Pitak podj±³ temat niezwykle ciekawy nie tylko z punktu widzenia naukowego, ale równie¿ praktycznego. Prowadzona przez niego wieloletnia dzia³alno¶æ na terenie uzdrowiska Ko³obrzegu, D¼wirzyna i Mielna zosta³a uznana za bardzo pozytywny czynnik leczenia uzdrowiskowego. Uzyskane za¶ efekty terapeutyczne s± wysoce zadowalaj±ce. (...) Obserwuj±c dzia³alno¶æ mgr W. Pitaka oraz oceniaj±c jego zaanga¿owanie naukowe na polu muzykoterapii, nie tylko popieram ca³kowicie tê dzia³alno¶æ, ale uwa¿am, ¿e wyniki tej pracy skondensowane statystycznie nadaj± siê w zupe³no¶ci na dysertacjê doktorsk±. (...)
Naczelny Lekarz Uzdrowiska Ko³obrzeg- Doc. dr hab. med. Bohdan Trzeciak



Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


MUZYKOTERAPIA jako zabieg uzdrowiskowy w sanatoriach ko³obrzeskich

(Fragmenty referatu wyg³oszonego na Sympozjum Medycyny Psychosomatycznej w 1989 r. w Ko³obrzegu przez twórcê tej metody na Pomorzu ¦rodkowym W³adys³awa Pitaka - dypl. logopedy i muzykoterapeuty).

W ostatnich latach obserwuje siê w Polsce wzrost zainteresowania psychologicznymi problemami ludzi chorych somatycznie. Zainteresowanie to okazuj± lekarze, którzy dostrzegaj± wagê problemów psychologicznych w powstawaniu i leczeniu schorzeñ somatycznych. Tendencjê podobn± przejawiaj± równie¿ psychologowie kliniczni, którzy w swojej dzia³alno¶ci praktycznej i badawczej coraz czê¶ciej wykraczaj± poza psychiatriê, tradycyjny ju¿ obszar ich pracy.
Zgodnie z za³o¿eniami (zyskuj±cego coraz wiêcej zwolenników) podej¶cia psychosomatycznego, w³a¶ciwie wszystkie choroby i dysfunkcje somatyczne powstaj± jako rezultat przeci±¿enia organizmu wskutek ³±cznego dzia³ania z³o¿onego zespo³u ró¿norodnych czynników, w tym tak¿e psychologiczno-pedagogicznych.
Do grona lekarzy i psychologów zajmuj±cych siê chorym cz³owiekiem dochodz± ostatnio specjali¶ci z zakresu terapii pedagogicznej (nozopedagodzy). Zajmuj± siê oni jednostkami i grupami spo³ecznymi, które wskutek ró¿nych dewiacji biopsychospo³ecznych, spowodowanych zagro¿eniem zdrowia, chorob± i kalectwem oraz warunkami leczenia i chorowania - nie mog± optymalnie regulowaæ i przetwarzaæ swoich stosunków z otoczeniem.
(...)


Cytuj


Koncert muzyki rosyjskiej w wyk. Pañstwa Studziñskich z Ko³obrzegu


Potrzeba regeneracji si³ cz³owieka coraz bardziej nara¿onego na ujemne wp³ywy wspó³czesnej cywilizacji sprawia, ¿e prawid³owa organizacja czasu wolnego (równie¿ w sanatorium) staje siê spraw± pierwszoplanow±. Chodzi bowiem o zaspokojenie na coraz wy¿szym poziomie stale rosn±cego zapotrzebowania spo³ecznego na ró¿ne formy wypoczynku aktywnego oraz uczynienia z niego zjawiska kulturowego w skali ogólnokrajowej. Warto chyba powiedzieæ za A. Hansenem, ¿e "Niew±tpliwie racjê maj± ci, którzy twierdz±, ¿e do poprawy i zachowania zdrowia spo³eczeñstwa potrzeba nam nie tylko higieny ¿ycia codziennego i pracy oraz odpowiedniej liczby szpitali, przychodni i leków, ale przede wszystkim szeroko s p o p u l a r y z o w a n e j   w i e d z y   o   o d p o c z y n k u" (Hansen 1983, s.5).

Wykonawca tej formy artystyczno-terapeutycznej jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logoped± i muzykoterapeut±, Realizuj±c terapeutyczn± funkcjê kultury i sztuki - najpierw jako aktor, a nastêpnie jako terapeuta - od po³owy lat 70-tych prezentowa³ w sanatoriach ko³obrzeskich spotkania z monodramem. Zadaniem tych spotkañ by³o doprowadziæ do roz³adowania napiêæ, usuniêcia lêku, frustracji i w formie rozrywkowej publicystyki u¶wiadomiæ ró¿ne mo¿liwo¶ci twórczego dzia³ania cz³owieka w zakresie rozwi±zywania problemów ¿yciowych.
(...)

Cytuj


Po koncercie muzyki rosyjskiej w wyk. Pañstwa Studziñskich z Ko³obrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Od 1985 r. autor niniejszego wyst±pienia ponownie podj±³ dzia³ania artystyczno-terapeutyczne w sanatoriach, tym razem pod has³em: GRY I ZABAWY DRAMATYCZNE, nastêpnie: MUZYKA - TERAPIA - RELAKS, pó¼niej: MUZYKOTERAPIA, a ostatnio: LOGOMUZYKOTERAPIA. Zadaniem i celem tych spotkañ by³o pielêgnowanie i leczenie - za pomoc± s³owa i muzyki - nerwic, zaburzeñ mowy, czytania i pisania, porozumiewania siê, a tak¿e terapia sensu ¿ycia.

Organizacyjnie realizacja spotkañ by³a ró¿na, tak jak ró¿ne s± sanatoria i ró¿ne podej¶cie lekarzy do tej sprawy:
1.Zabiegi uzdrowiskowe - kuracjusze przychodz± na terapiê grupowa na podstawie zleceñ lekarskich. S± to zamkniête grupy treningowe - do 4-7 zabiegów w turnusie
2.Spotkania artystyczno-terapeutyczne - kuracjusze przychodz± na spotkania na podstawie og³oszeñ za zgod± i zachêta ze strony lekarzy, czasami z ich zleceniami w karcie zabiegowej. S± to grupy otwarte - 5-6 spotkañ w turnusie
3.Imprezy artystyczno-terapeutyczne - kuracjusze przychodz± na podstawie og³oszeñ, bez skierowañ lekarskich - 1-3 imprez w turnusie.
Powy¿sza ró¿norodno¶æ i czêstotliwo¶æ oraz nastawienie kuracjuszy powodowa³y tak¿e odmienno¶æ technik proponowanych kuracjuszom: od nastawienia relaksacyjno-treningowego do biernego odbioru muzyki w³±cznie.

W praktyce terapeutycznej stosowane by³y techniki wyprowadzone z ró¿nych dziedzin sztuki (teatru, muzyki, plastyki, ruchu i tañca), a tak¿e anatomii, fizjologii oraz psychologii i logopedii.

Najczê¶ciej stosowan± technik± terapeutyczn± by³ relaks jako zwolnienie psychofizyczne, czyli wyeliminowanie naprê¿enia miê¶ni przy równoczesnym ¶wiadomym obni¿eniu aktywno¶ci my¶li (Aleksandrowicz). Relaks po³±czony z æwiczeniami oddechowymi oraz pewnymi elementami autosugestii ju¿ od dawna uwa¿any by³ za cenn± metodê terapeutyczn±. Interesowali siê nim lekarze i psycholodzy. W niektórych klinikach by³a to jedna z metod zapobiegania nerwicom, chorobie wieñcowej, wrzodowej i nadci¶nieniu.



Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W ko³obrzeskich sanatoriach stosowano nastêpuj±ce æwiczenia relaksacyjne:

1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza
5.Medytacja wg Swaischa & Siemsa

Drug± grupê stosowanych technik terapeutycznych stanowi³y prze¿ycia wyobra¿eniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne prze¿ywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie.


Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


Wielu terapeutów uwa¿a, ¿e w terapii grupowej z¿ycie siê pacjentów, wspólne spêdzanie czasu wolnego, wykonywanie ró¿norodnych prac w grupie, bardzo u³atwia przebieg terapii.
W ko³obrzeskiej dzia³alno¶ci terapeutycznej zachêcano kuracjuszy i pacjentów do wspólnych spacerów, gier towarzyskich, rozmów i udzielania sobie wzajemnie porad. W czasie spotkañ terapeutycznych korzystano z technik muzyczno-dramatycznych, które u³atwia³y odtwarzanie przesz³ych wydarzeñ, "otwiera³y grupê", dostarcza³y materia³u o aktualnych konstelacjach w grupie i umiejscowieniu w nich poszczególnych uczestników.

Muzyka jest niew±tpliwie atrakcyjnym i w miarê bezpiecznym ¶rodkiem terapeutycznym. Wiadomo nie od dzisiaj, ¿e mo¿e ona zmieniaæ stan aktywno¶ci systemu nerwowego, wywo³ywaæ okre¶lone zmiany w czynno¶ciach ca³ego organizmu, mo¿e zmieniaæ napiêcie miê¶ni, przyspieszaæ przemianê materii, zmieniaæ szybko¶æ kr±¿enia krwi, obni¿aæ próg wra¿liwo¶ci zmys³ów, wp³ywaæ na wewnêtrzne wydzielanie, zmieniaæ si³ê i szybko¶æ pulsu, modyfikowaæ oddychanie. To s± zmiany konkretne. Poza tym, muzyka mo¿e wprowadzaæ w ró¿ne nastroje, wzbudzaæ uczucia i emocje.


Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W muzykoterapii, podobnie jak w leczeniu farmakologicznym istnieje trudne do rozwi±zania zagadnienie indywidualnych ró¿nic reagowania na leki, ró¿na jest bowiem wra¿liwo¶æ ludzi na muzykê, a tak¿e ró¿ne s± do¶wiadczenia z t± muzyka zwi±zane. Poza tym wydaje siê, ¿e muzyka usuwaj±c objawy wielu dolegliwo¶ci, stosunkowo rzadko zapobiega ich powstawaniu. Dotyczy to przede wszystkim stosunku do drugiego cz³owieka, zdolno¶ci porozumiewania siê, tolerancji, wyrozumia³o¶ci, partnerstwa, pogl±du na ¶wiat i ¿ycie. Poniewa¿ muzyka jest asemantyczna - nie pos³uguj±c siê jêzykiem nazw i pojêæ - nie wp³ywa na obyczaje, moralno¶æ i etykê zachowañ cz³owieka. Has³o: "muzyka ³agodzi obyczaje" nie znajduje pokrycia w jej realnych, stosunkowo skromnych mo¿liwo¶ciach terapeutycznych.

Uwzglêdniaj±c powy¿sze zastrze¿enia, s³usznym wydaje siê pogl±d, ¿e w psychoterapii i terapii pedagogicznej najskuteczniejsz± metod± jest kojarzenie wielu technik i wielokierunkowe oddzia³ywanie na osobowo¶æ pacjenta. Z uwagi na dominacjê dwóch technik terapeutycznych, opartych przede wszystkim na s³owie i muzyce, nasze dzia³ania w sanatoriach ko³obrzeskich nazwano l o g o m u z y k o t e r a p i ±.
W naszej praktyce muzyka dostarcza³a bod¼ców rytmicznych do dzia³añ ruchowych, pomaga³a nawi±zaæ kontakt z chorymi, którzy s³abo reaguj± na bod¼ce s³owne lub nie chc± rozmawiaæ. "Logos" - s³owo, sens - by³o form± odtwarzania aktualnych wydarzeñ z ¿ycia grupy czyli projekcj± sprzyjaj±ca odreagowaniu. Pacjenci mogli siê "wygadaæ", "wyp³akaæ" ze swoich dawnych i obecnych zmartwieñ i trudno¶ci. Zdarza³o siê, ¿e to wystarczy³o dla odczucia ulgi, i nie by³o wówczas potrzeby ¿adnej interpretacji, poleceñ lub wskazówek terapeuty.
(...)


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Odrêbn±, zas³uguj±c± na uwagê, technik± terapeutyczn± jest m u z y k o d r a m a - wykonywanie dzia³añ scenicznych przy wsparciu muzycznym lub wykonywanie dzia³añ muzycznych z uwzglêdnieniem dzia³añ interpersonalnych. Technika ta jest oparta na psychodramie, pantomimie i grach terapeutycznych.

W zale¿no¶ci od kategorii wiekowej pacjentów, proponowano ró¿ne rodzaje aktywno¶ci muzyczno-dramatycznej:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa - u³atwia diagnozowanie stanów emocjonalnych, dra¿liwo¶ci, dominacji
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, bierno¶ci lub agresywno¶ci,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych uk³adów rytmicznych ¶piewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo d¼wiêkowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna. Pomaga okre¶liæ cudze prze¿ycia na zasadzie empatii (uczuciowego uto¿samiania siê )
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki (spacer pod wiatr, nad przepa¶ci±, na k³adce, do pracy, po kamieniach przez potok)
6.Pantomimiczne wyra¿anie zadanych tematów, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciad³o
7.Psychodrama (monolog, moje marzenia, przedstawienie samego siebie, dublowanie roli)


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W trakcie spotkañ terapeutycznych korzystano tak¿e z mo¿liwo¶ci samoczynnego oddzia³ywania utworu muzycznego na psychikê pacjenta. S³uchano wiêc utworów redukuj±cych zmêczenie, ¿ywych, pogodnych, mobilizuj±cych emocjonalne i intelektualnie.


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.



Skuteczno¶æ terapeutyczna logomuzykoterapii

"Cz³owiek jest zwierciad³em warto¶ciuj±cym - powiada R.May (1973, s.83) - bytem, który interpretuje swoje ¿ycie i swój ¶wiat w terminach symboli i znaczeñ oraz identyfikuje siê ze swoim istnieniem jako ja¼ni±". Mo¿na powiedzieæ wiêc, ¿e od warto¶ci, ich hierarchizacji i wzajemnych relacji, zgodno¶ci lub niezgodno¶ci, spójno¶ci lub jej braku - zale¿y dobre albo z³e funkcjonowanie jednostki, a wiêc jego zdrowie psychiczne lub jego brak.

Badacze wi±¿±cy zagadnienia zdrowia psychicznego z problematyk± warto¶ci, z regu³y uwa¿aj±, ¿e system warto¶ci mo¿e siê zmieniaæ pod wp³ywem ró¿nych oddzia³ywañ, np. pod wp³ywem psychoterapii. M.Rokeach (1968, s.168) stwierdza, ¿e ju¿ u¶wiadomienie cz³owiekowi sprzeczno¶ci miêdzy warto¶ciami b±d¼ sprzeczno¶ci w systemach warto¶ci - postawy, czego mo¿na dokonaæ w psychoterapii, prowadzi do stosunkowo ³atwych korekt, a co za tym idzie do zmiany zachowañ.
Omawiane techniki i rozwi±zania terapeutyczne maj± znaczenie pog³êbionej diagnozy oraz interpretacji trudno¶ci pacjentów. Dostarczaj±c mo¿liwo¶ci emocjonalnego prze¿ycia wyprzedzaj± one rozmaite intelektualne os±dy czy ustalenia, prowadz±c pacjenta do ca³o¶ciowego spojrzenia na swoje trudno¶ci i ich przyczyny, tzn. do uzyskania wgl±du. Dziêki uczestnictwu w  l o g o m u z y k o t e r a p i i role ¿yciowe dla pacjenta staj± siê czym¶ uchwytnym, co pozwala mu nimi swobodnie manipulowaæ. Ju¿ samo u¶wiadomienie sobie, ¿e jest to mo¿liwe, zmniejsza lêk i zachêca do aktywnej i twórczej postawy wobec ¿ycia, staje siê ¼ród³em nadziei.


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W³asne obserwacje i doniesienia z pi¶miennictwa sk³oni³y nas do przyjêcia tezy, ¿e pacjenci w stanie relaksu s± bardziej podatni na psychoterapiê. £atwiej osi±gaj± wgl±d, szybciej przyjmuj± rzeczow±, ¿yczliw± perswazjê i s± zdolni zmieniæ nawet utrwalone, wadliwe sposoby reagowania na ró¿ne bod¼ce ¶rodowiskowe i sytuacje ¿yciowe.
Generalnym zatem warunkiem doj¶cia do zdolno¶ci sterowania sob± (tak¿e w sensie psychosomatycznym) jest nauczenie siê relaksu i treningu autogennego. Ta umiejêtno¶æ likwiduje niepokój i lêk, przywraca spokój i odprê¿enie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywno¶æ i okazje do osi±gniêæ, a tak¿e satysfakcji z twórczego dzia³ania - umiejêtno¶ci rozwi±zywania w³asnych problemów ¿yciowych.


mgr W³adys³aw Pitak - dyplomowany logopeda i muzykoterapeuta

PS.
Osoby zainteresowane bibliografi± i materia³ami terapeutycznymi dot. powy¿szego tematu proszone s± o kontakt:
tel: (94) 340-60-06
lub e-mail: logos@logos.pomorze.pl

Zapisane
AIDS
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #10 : Sierpieñ 16, 2010, 07:59:29 »

RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA

@
 [size=16]RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA[/size]
[size=16]RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA[/size]

@
* POROZUMIEWANIE SIÊ Z LUD¬MI - scenariusz lekcji Gimnazjum w Góralicach
Porozumiewanie siê z lud¼mi mo¿e byæ ³atwe lub trudne. W rozmowie z obcokrajowcem bêdzie trudne, je¶li nie znamy danego jêzyka. Ale czy nie zdarzy³a Wam siê sytuacja, gdy nie mogli¶cie porozumieæ siê z kim¶ znajomym? Czasami prosicie o co¶ rodziców i te¿ macie wra¿enie, ¿e nie mo¿ecie siê nawzajem zrozumieæ. Takich sytuacji jest wiele w ¿yciu ka¿dego z nas. >>> wiêcej >>>  www.logos.dt.pl/orator15

* KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W PRACY SOCJALNEJ
Wszyscy, w³±czaj±c dzieci, zauwa¿aj± niezgodno¶ci i sprzeczno¶ci miêdzy tym, co ludzie wypowiadaj± w postaci s³ów i tym, co wyra¿aj± w sposób niewerbalny. Niezwykle interesuj±ce zagadnienie komunikacji pozawerbalnej jest badane przez przedstawicieli ró¿nych dyscyplin naukowych. Sk³ada siê na ni± to wszystko, co w naszym wygl±dzie, zachowaniu, a tak¿e elementach otoczenia (np. stosy papierów na biurku, sugeruj±ce, ¿e klient jest intruzem przerywaj±cym nam wa¿n± robotê) >>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator14

* HISTORIA
Retoryka narodzi³a siê w staro¿ytnej Grecji. Wywodzi siê z sofistyki (zasady prowadzenia sporów), poezji i walki s±dowej. >>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator13

* DLACZEGO RETORYKA?
Tytu³owe pytanie traktujê jako swoist± prowokacjê intelektualn±. Nale¿y ono bowiem do gatunku kwestii tylko pozornie wymagaj±cych uzasadnienia, a w istocie uzasadnionych a¿ nazbyt dobrze. Z drugiej strony - >>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator12

* O RETORYCE BEZ UPRZEDZEÑZ pewnymi oporami przystêpujê do kolejnej próby przekonania nieprzekonanych do retoryki. Oczywi¶cie, nie przes±dzam, ¿e przekonawszy kogo¶, uzyskam tym samym postawê entuzjastyczn±, ale przynajmniej postawê szacunku i rzetelnego traktowania. >>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator11

* DLACZEGO RETORYKA POTRZEBNA JEST W SZKOLE
Retoryka ma dzi¶ z³± opiniê: niemal co dzieñ spotykamy w prasie i w radiu zdania, w których bana³ i beztre¶ciowo¶æ oraz mniej lub bardziej ozdobne gadulstwo okre¶la siê mianem: to tylko retoryka. >>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator10

* 4 MAKSYMY DOBREGO MÓWCY
1. Ilo¶ci: niech twój wk³ad w rozmowê zawiera tyle ile trzeba informacji - nie wiêcej i nie mniej. Na pytanie "Która godzina?" odpowied¼ jedna musi byæ - "5.15". To zasada taka jak przy pracy stolarza - jak masz podaæ trzy gwo¼dzie, to kurwa maj± byæ 3 a nie 4 albo 2.. Czêsto t± zasadê naruszaj± wyra¿enia konwencjonalne, typu "Na wojnie jak na wojnie". >>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator09

* SZKO£Y MÓWCÓW
Umiejêtno¶ci wypowiadania siê i przekazywania my¶li najlepiej zacz±æ siê uczyæ u profesjonalistów. A potem cierpliwie æwiczyæ zgodnie z ich radami.
Jak w¶ród wielu szkó³ oraz agencji, które oferuj± szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznaæ te, które s± w stanie nam rzeczywi¶cie pomóc? >>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator08

* SZTUKA MÓWIENIA
W zamy¶le za³o¿yciela Towarzystwa, neurologopedy z do¶wiadczeniem teatralnym, ma ono s³u¿yæ pomoc± osobom z mniejszymi i wiêkszymi wadami wymowy, ale tak¿e wszystkim, którym umiejêtno¶æ "zgrabnego" wys³awiania siê potrzebna jest w pracy lub dzia³alno¶ci publicznej: politykom, nauczycielom, biznesmenom.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator01

* ROZSUP£AJ JÊZYK
Koszaliñski neurologopeda pomy¶lnie ³±czy w swej pracy terapeutycznej do¶wiadczenia teatralne z praktyk± logopedy. Artystyczne " wyrobienie " sprawi³o, ¿e dostrzeg³ potrzebê æwiczenia wymowy nie tylko u osób z powa¿nymi jej wadami. Umiejêtno¶æ wys³awiania siê przydaje siê dzisiaj bardzo, choæby politykom czy biznesmenom. Dar wymowy to dla nich klucz do sukcesu.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator02

* TECHNIKI SPO£ECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIÊ

JE¯ELI :
* Odnie¶li¶cie Pañstwo sukces zawodowy, bo interesy id± dobrze.
* Wygrali¶cie wybory i teraz zasiadacie w rozmaitych radach i cia³ach przedstawicielskich.
MUSICIE :
* Odbywaæ liczne spotkania.
* Udzielaæ wywiadów do mikrofonu i przed kamer±.
* Wystêpowaæ przed ró¿nymi audytoriami.
To trudne umiejêtno¶ci, ale mo¿na siê ich nauczyæ.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator03 

* WYWIAD TO NIE TYLKO S£OWA
Ma³o kto wie, ¿e poprawne s³owo pisane bardzo ró¿ni siê od mówionego. Przejêzyczenia i z³y szyk zdania umykaj± w gor±cej rozmowie. Na papierze jednak (nawet w g³o¶niku) staj± siê bardzo widoczne. Je¿eli mamy do czynienia z wywiadem w telewizji, to tre¶æ wypowiedzi stanowi zaledwie kilka procent wywiadu, ponad 30 % to tembr g³osu mówi±cego, ton, modulacja, a prawie 60 % to mowa cia³a - mimika, postawa, gesty i sytuacja.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator04 

* INTERNET W AKCJI KATOLICKIEJ - AKCJA W INTERNECIE
Internet z ca³± pewno¶ci± jest nowym "forum" w znaczeniu nadawanym temu s³owu w staro¿ytnym Rzymie, czyli przestrzeni± publiczn±, gdzie za³atwiano sprawy polityczne i gospodarcze, gdzie wype³niano obowi±zki religijne, gdzie w znacznej mierze toczy³o siê ¿ycie spo³eczne miasta i gdzie natura ludzka ukazywa³a swoj± lepsz± i gorsz± stronê. By³a to t³umna i chaotyczna przestrzeñ, odzwierciedlaj±ca panuj±c± kulturê, lecz tak¿e tworz±ca kulturê w³asn±. - (Internet nowym forum dla g³oszenia Ewangelii - orêdzie Ojca ¦wiêtego na 36. ¦wiatowy Dzieñ ¦rodków Spo³ecznego Przekazu 2002 ).
>>> wiecej    >>> www.logos.dt.pl/orator05

* JAK WYSTÊPOWAÆ PRZED KAMER¡?
Jak skonstruowaæ wypowied¼ do kamery, ¿eby telewizja pokaza³a nas takimi, jakimi chcemy byæ odbierani. Kto dobrze pokazuje siê w tv ?
>>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator06

* IM WIÊCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ
Najczê¶ciej stosowanym sposobem komunikowania siê codziennego s± bezpo¶rednie rozmowy z ró¿nymi osobami w rozmaitych sytuacjach. Inaczej rozmawiamy z przygodnym pasa¿erem w poci±gu lub w poczekalni do lekarza, inaczej zachwalamy produkty, jeszcze inaczej negocjujemy warunki postêpowania. Zawsze jednak porozumiewamy siê przy pomocy s³ów i gestów. Zawsze jako¶ wygl±damy i zawsze dzieje siê to w jakim¶ miejscu i okoliczno¶ciach.
>>> wiêcej >>> www.logos.dt.pl/orator07

kontakt:

[size=16]tel.94-340-60-06
biuro@logos.dt.pl
www.logos.dt.pl
.
[/size]

Zapisane
agnieszka
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 71


« Odpowiedz #11 : Lipiec 16, 2011, 10:18:37 »

[size=18]ARTOS - O¦RODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWO¦CI


logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr W³adys³aw Pitak.
http://www.logos.dt.pl/pitak
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
 Godziny przyjêæ uzgadniane s± z pacjentami
[/size]

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

playnewstories coffee zwiazek-ludowy companions dlawtajemniczonych