.
[size=24]
Szko³y mówców[/size]
[size=16]
Umiejêtno¶ci wypowiadania siê i przekazywania my¶li najlepiej zacz±æ siê uczyæ u profesjonalistów. A potem cierpliwie æwiczyæ zgodnie z ich radami[/size]
Jak w¶ród wielu szkó³ oraz agencji, które oferuj± szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznaæ te, które s± w stanie nam rzeczywi¶cie pomóc ?
Po pierwsze, je¶li firma obiecuje, ¿e w ci±gu 12 godzin nauczy nas przemawiania, to znaczy, ¿e nie nauczy nas niczego.
- Aby wyæwiczyæ w³a¶ciw± wymowê, potrzeba od trzech miesiêcy do roku - twierdzi trener i logopeda medialny Joanna Luboñ. - Mowa jest procesem zautomatyzowanym i ¿eby co¶ poprawiæ, trzeba wpisaæ w po¶wiadomo¶æ nowe zachowania: wielokrotnie powtarzaæ i trenowaæ od 15 do 30 minut dziennie, je¶li wada jest usuwalna.
Po drugie, powinni¶my zwróciæ uwagê na zakres szkolenia. Nie oczekujmy cudu po kilku ró¿nych zajêciach w ci±gu dnia. Pozwala to zaledwie rozpoznaæ, a nie rozwi±zaæ problem.
Po trzecie, nawet najlepszy program szkolenia nie obroni siê, gdy nie bêdzie za nim sta³a do¶wiadczona kadra trenerów. Warto wiêc zapytaæ o wyk³adowców i sprawdziæ ich pozycjê na rynku.
Po czwarte, solidna szko³a lub agencja PR powinna przedstawiæ na ¿yczenie potencjalnego klienta referencje osób lub firm, które ju¿ bra³y udzia³ w jej szkoleniach.
Szkolenia s± skrojone na miarê potrzeb klientaPrzedstawiamy wybrane szko³y, które w swoich programach uwzglêdniaj± naukê z zakresu sztuki przemawiania. (Zestawienie pomija typowe kursy wyst±pieñ przed kamer±).
Szko³a Macieja Or³osia Studio BMJ Studio BMJ (
www.studio-bmj.pl) oferuje kilka szkoleñ zapoznaj±cych z tajnikami sztuki mówienia. Na przyk³ad "Szkolenie autoprezentacyjne, czyli budowanie i wykorzystywanie wizerunku w kontaktach biznesowych" przygotowuje do wystêpowania publicznego.
Przyk³adowe ceny kursów: za dwudniowe szkolenie dla 6-8 osób w o¶rodku ko³o Warszawy - 3 tys. z³otych za osobê; szkolenia medialne (jeden dzieñ w studiu TV w Warszawie) dla 8-10 osób - ok. 20 tys. z³otych plus VAT. Ka¿dy uczestnik otrzymuje materia³y z zajêæ: CD-ROM lub kasetê wideo ze swoim wyst±pieniem i diagnozê indywidualn±, czyli ocenê jego mo¿liwo¶ci autoprezentacji na forum publicznym, opiniê logopedy oraz sugestie dzia³añ s³u¿±cych dalszemu samodoskonaleniu.
- Uczestnicy ucz± siê patrzeæ na siebie oczami innych ludzi. Oceniaj± wra¿enie, jakie wywieraj± na nich - mówi Bogdan Szcze¶niak, aktor, re¿yser i wspó³w³a¶ciciel Studia BMJ. - Uczymy konstrukcji wyst±pienia, sposobów radzenia sobie z trem±, aktywowania widowni. Pomagamy klientowi oceniæ i wybraæ najlepszy styl, optymalnie ³±cz±cy jego osobowo¶æ z rol±, w jakiej wystêpuje.
Towarzystwo Terapii i Kszta³cenia Mowy "Logos" w Kretominie k. Koszalina (http://logos.pomorze.pl) proponuje m.in. kurs "Jak byæ przekonuj±cym mówc± ". W³adys³aw Pitak, logopeda medialny i szef Logosu, mówi, ¿e rozwijanie umiejêtno¶ci skutecznej autoprezentacji i prowadzenia rozmów oraz dyskusji to nie moda, ale konieczno¶æ. Przez 16 godzin w ci±gu dwóch dni uczestnicy poznaj± w³asne metody radzenia sobie z presj±, æwicz± wyst±pienia publiczne, w tym ¶rodki werbalne i mowê cia³a. Szkolenie kosztuje 690 z³, sk³ada siê z wyk³adów, testów, psychodramy, pracy z mikrofonem i kamer±. (podkre¶l.-LOGOS)
Sukces zapewnia dobra kadra i wysi³ek æwicz±cego Z bogatej listy otwartych kursów w Centrum Szkolenia Polskiego Radia w Warszawie (
www.radio.com.pl/cspr) na uwagê zas³uguje "Sztuka wyst±pieñ publicznych". Specjali¶æi z centrum obiecuj±, ¿e spróbuj± nauczyæ, jak mówiæ ciekawie. W ramach zajêæ s± m.in. kursy: retoryki praktycznej, umiejêtno¶ci negocjowania i komunikowania siê, wykorzystywania zasad interpretacji i pozbywania siê tremy. Na dwudniowe szkolenie (14 godzin) trzeba wy³o¿yæ 950 z³otych.
Inn± propzycj± jest "Kultura jêzyka polskiego", sk³adaj±ca siê z wyk³adów i æwiczeñ wymowy ( zasady prawid³owego akcentowania i wymowy polskiej, prace nad artykulacj±) oraz poprawnej polszczyzny. Szkolenie trwa dwa dni po 6 godzin i kosztuje 500 z³otych.
Dobr± opiniê maj± te¿ zajêcia prowadzone przez szko³y: Alert Media Communications Alert Media Communications (
www.alertrmedia.pl), On Board (
www.onboard.pl), Joker PR Kompania Komunikacyjna (
www.jokerpr.pl) oraz trenerkê Laurê Klos Sokol (
lsokol@it.com.pl).
Je¶li kto¶ chce poznaæ tajniki udanych wyst±pieñ na indywidualnych lekcjach, zostanie mu stworzona taka mo¿liwo¶æ. Jednodniowe korepetycje u wybranego specjalisty, czêsto o znanym nazwisku, to w Warszawie wydatek 2-5 tys. z³otych. Oczywi¶cie taka lekcja to zaledwie wstêp do sztuki piêknego mówienia.
Hanna Ba³on: Szko³y mówców, w: Profit nr 4/2003 kwiecieñ, s.113.
Pobrano dnia 20.04.2003.
www.logos.dt.pl/orator08 [size=16]
kontakt:
tel. 600-809-254
lub tel. 94-340-60-06
e-mail:
biuro@logos.dt.pl[/size]
.