.
[size=24]
SzkoÂły mĂłwcĂłw[/size]
[size=16]
Umiejêtnoœci wypowiadania siê i przekazywania myœli najlepiej zacz¹Ì siê uczyÌ u profesjonalistów. A potem cierpliwie ÌwiczyÌ zgodnie z ich radami[/size]
Jak wœród wielu szkó³ oraz agencji, które oferuj¹ szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznaÌ te, które s¹ w stanie nam rzeczywiœcie pomóc ?

Po pierwsze, jeÂśli firma obiecuje, Âże w ciÂągu 12 godzin nauczy nas przemawiania, to znaczy, Âże nie nauczy nas niczego.
- Aby wyÌwiczyÌ w³aœciw¹ wymowê, potrzeba od trzech miesiêcy do roku - twierdzi trener i logopeda medialny Joanna Luboù. - Mowa jest procesem zautomatyzowanym i ¿eby coœ poprawiÌ, trzeba wpisaÌ w poœwiadomoœÌ nowe zachowania: wielokrotnie powtarzaÌ i trenowaÌ od 15 do 30 minut dziennie, jeœli wada jest usuwalna.
Po drugie, powinniœmy zwróciÌ uwagê na zakres szkolenia. Nie oczekujmy cudu po kilku ró¿nych zajêciach w ci¹gu dnia. Pozwala to zaledwie rozpoznaÌ, a nie rozwi¹zaÌ problem.
Po trzecie, nawet najlepszy program szkolenia nie obroni siĂŞ, gdy nie bĂŞdzie za nim staÂła doÂświadczona kadra trenerĂłw. Warto wiĂŞc zapytaĂŚ o wykÂładowcĂłw i sprawdziĂŚ ich pozycjĂŞ na rynku.
Po czwarte, solidna szkoÂła lub agencja PR powinna przedstawiĂŚ na Âżyczenie potencjalnego klienta referencje osĂłb lub firm, ktĂłre juÂż braÂły udziaÂł w jej szkoleniach.
Szkolenia sÂą skrojone na miarĂŞ potrzeb klientaPrzedstawiamy wybrane szkoÂły, ktĂłre w swoich programach uwzglĂŞdniajÂą naukĂŞ z zakresu sztuki przemawiania. (Zestawienie pomija typowe kursy wystÂąpieĂą przed kamerÂą).
SzkoÂła Macieja OrÂłosia Studio BMJ Studio BMJ (
www.studio-bmj.pl) oferuje kilka szkoleĂą zapoznajÂących z tajnikami sztuki mĂłwienia. Na przykÂład "Szkolenie autoprezentacyjne, czyli budowanie i wykorzystywanie wizerunku w kontaktach biznesowych" przygotowuje do wystĂŞpowania publicznego.
Przyk³adowe ceny kursów: za dwudniowe szkolenie dla 6-8 osób w oœrodku ko³o Warszawy - 3 tys. z³otych za osobê; szkolenia medialne (jeden dzieù w studiu TV w Warszawie) dla 8-10 osób - ok. 20 tys. z³otych plus VAT. Ka¿dy uczestnik otrzymuje materia³y z zajêÌ: CD-ROM lub kasetê wideo ze swoim wyst¹pieniem i diagnozê indywidualn¹, czyli ocenê jego mo¿liwoœci autoprezentacji na forum publicznym, opiniê logopedy oraz sugestie dzia³aù s³u¿¹cych dalszemu samodoskonaleniu.
- Uczestnicy ucz¹ siê patrzeÌ na siebie oczami innych ludzi. Oceniaj¹ wra¿enie, jakie wywieraj¹ na nich - mówi Bogdan Szczeœniak, aktor, re¿yser i wspó³w³aœciciel Studia BMJ. - Uczymy konstrukcji wyst¹pienia, sposobów radzenia sobie z trem¹, aktywowania widowni. Pomagamy klientowi oceniÌ i wybraÌ najlepszy styl, optymalnie ³¹cz¹cy jego osobowoœÌ z rol¹, w jakiej wystêpuje.
Towarzystwo Terapii i Kszta³cenia Mowy "Logos" w Kretominie k. Koszalina (http://logos.pomorze.pl) proponuje m.in. kurs "Jak byÌ przekonuj¹cym mówc¹ ". W³adys³aw Pitak, logopeda medialny i szef Logosu, mówi, ¿e rozwijanie umiejêtnoœci skutecznej autoprezentacji i prowadzenia rozmów oraz dyskusji to nie moda, ale koniecznoœÌ. Przez 16 godzin w ci¹gu dwóch dni uczestnicy poznaj¹ w³asne metody radzenia sobie z presj¹, Ìwicz¹ wyst¹pienia publiczne, w tym œrodki werbalne i mowê cia³a. Szkolenie kosztuje 690 z³, sk³ada siê z wyk³adów, testów, psychodramy, pracy z mikrofonem i kamer¹. (podkreœl.-LOGOS)
Sukces zapewnia dobra kadra i wysiÂłek ĂŚwiczÂącego Z bogatej listy otwartych kursĂłw w Centrum Szkolenia Polskiego Radia w Warszawie (
www.radio.com.pl/cspr) na uwagê zas³uguje "Sztuka wyst¹pieù publicznych". SpecjaliœÌi z centrum obiecuj¹, ¿e spróbuj¹ nauczyÌ, jak mówiÌ ciekawie. W ramach zajêÌ s¹ m.in. kursy: retoryki praktycznej, umiejêtnoœci negocjowania i komunikowania siê, wykorzystywania zasad interpretacji i pozbywania siê tremy. Na dwudniowe szkolenie (14 godzin) trzeba wy³o¿yÌ 950 z³otych.
InnÂą propzycjÂą jest "Kultura jĂŞzyka polskiego", skÂładajÂąca siĂŞ z wykÂładĂłw i ĂŚwiczeĂą wymowy ( zasady prawidÂłowego akcentowania i wymowy polskiej, prace nad artykulacjÂą) oraz poprawnej polszczyzny. Szkolenie trwa dwa dni po 6 godzin i kosztuje 500 zÂłotych.
DobrÂą opiniĂŞ majÂą teÂż zajĂŞcia prowadzone przez szkoÂły: Alert Media Communications Alert Media Communications (
www.alertrmedia.pl), On Board (
www.onboard.pl), Joker PR Kompania Komunikacyjna (
www.jokerpr.pl) oraz trenerkĂŞ LaurĂŞ Klos Sokol (
lsokol@it.com.pl).
Jeœli ktoœ chce poznaÌ tajniki udanych wyst¹pieù na indywidualnych lekcjach, zostanie mu stworzona taka mo¿liwoœÌ. Jednodniowe korepetycje u wybranego specjalisty, czêsto o znanym nazwisku, to w Warszawie wydatek 2-5 tys. z³otych. Oczywiœcie taka lekcja to zaledwie wstêp do sztuki piêknego mówienia.
Hanna BaÂłon: SzkoÂły mĂłwcĂłw, w: Profit nr 4/2003 kwiecieĂą, s.113.
Pobrano dnia 20.04.2003.
www.logos.dt.pl/orator08 
[size=16]
kontakt:
tel. 600-809-254
lub tel. 94-340-60-06
e-mail:
biuro@logos.dt.pl[/size]
.